Pevnostní protitankový kanon A10 ráže 37mm (zbraň L2)

Zařazeno do složky Dělostřelecké zbraně

V mnoha pramenech o československém opevnění se mluví o této zbrani. Uvádí se, že měla v některých případech nahradit poněkud dražší zbraň 4cm kanón vz.36 (zbraň "L1"), ale pro unifikaci výzbroje nebyl tento kanón zařazen do výzbroje. Toto rozhodnutí padlo dne 26. června 1938. V podnikovém archivu plzeňské škodovky se nachází dokument ze dne 21.12.1937, ve kterém se o této zbrani podrobněji hovoří. Mimo jiné zde jsou uvedeny odlišnosti oproti zbrani "L1".

"Zbraň L2 v objektu CE a 7,92mm těžký kulomet vz.35(37) v objektu stálého opevnění, je stejné konstrukce a stejného provedení (až na vývrt hlavně kanónu, konstrukci třmenu vrchní lafety a pevných náměrových narážek) jako 4cm kanón vz.36. V objektu CE bude možno zamontovati do rámu střílny buď zbraň L2, nebo 4cm kanón vz.36. Zbraň L2 v objektu CE bude přejímána podle předpisu "Přejímání 4cm kanónu vz.36."

S 3cm protitankovým kanonem (zbraní L2) se počítalo především pro méně exponované pevnostní úseky, především zalesněné horské oblasti (Orlické hory, Krkonoše, Jeseníky). Celkem mělo být v prostoru Jeseníky - Krkonoše osazeno 54 zbraní L2.

 

Počty zbraní L2 plánované pro jednotlivá ŽSV:

ŽSV Staré Město pod Sněžníkem 3 ks
ŽSV Náchod 24 ks
ŽSV Trutnov 14 ks
ŽSV Liberec 7 ks
ŽSV Rokytnice v Orlických horách 6 ks
Celkem 54 ks

 

Takticko-technická data 3cm PT kanonu A10
Ráže 3,72 cm
Hmotnost střely pancéřového granátu 0,850 kg
Hmotnost střely nárazového granátu 0,825 kg
Hmotnost kartáče 0,850 kg
Počáteční rychlost pancéřového granátu cca 780 m/vt.
Počáteční rychlost nárazového granátu cca 745 m/vt.
Úsťová energie cca 26,36 mt
Max. tlak v hlavni 2.900 kg/cm2
Horizontální dostřel nárazového granátu při náměru +12° cca 6.000 m
Váha hlavně se závěrem a poloautomatikou cca 204 kg
Celková váha zbraně 1.150 kg
Váha rámu (střílny) 1.700 kg
Celková brzdící síla cca 720 kg

 

Plánované rozmístění zbraní L2 v jednotlivých objektech

Objekt Umístění zbraně
StM-S 39 L2 vlevo, L2 vpravo
StM-S 46a L2 vlevo
R-S 69 L2 vlevo
R-S 70 L2 vlevo
R-S 82 L2 vpravo
R-S 87 L2 vpravo
R-S 89 L2 vlevo
R-S 90/I L2 vpravo
N-S 2 L2 vpravo
N-S 4 L2 vlevo
N-S 6 L2
N-S 12b L2 vlevo
N-S 13 L2 vpravo
N-S 18 L2 vlevo
N-S 19 L2 vlevo
N-S 20 L2 vpravo
N-S 26 L2 vlevo
N-S 27 L2 vpravo
N-S 34 L2 vpravo
N-S 37 L2 vlevo
N-S 45 L2 vpravo
N-S 52a L2 vpravo
N-S 59 L2 vlevo
N-S 63 L2 vpravo
N-S 67 L2 vpravo
N-S 71 L2 vpravo
N-S 77a L2 vlevo
N-S 83 L2 vlevo
N-S 87 L2 vpravo
T-S 2 L2 vpravo
T-S 4 L2 vpravo
T-S 6 L2 vlevo
T-S 23a L2 vpravo
T-S 23b L2 vlevo
T-S 25 L2 vlevo, L2 vpravo
T-S 27 L2 vpravo
T-S 29 L2 vpravo
T-S 61 L2 vlevo
T-S 63 L2 vlevo
T-S 74 L2 vlevo
T-S 80a L2 vpravo
T-S 88 L2 vpravo
T-S 89 L2 vlevo
T-S 103 L2 vpravo
T-S 104 L2 vpravo
Li-G-S 2 L2 vlevo, L2 vpravo
Li-G-S 6 L2 vlevo
Li-H-S 1 L2 vpravo
Li-H-S 3 L2 vlevo
Li-H-S 6 L2 vlevo, L2 vpravo

 

Použité prameny:

  • podnikový archív Škoda Plzeň (P. Holzknecht)
  • Projekt 37mm pevnostního kanónu - Ivo Vondrovský (HaV 2/1999)

 

Vytvořeno dne 1.12.2008 14:13:39  |  Aktualizováno dne 1.12.2008 14:13:39

Související odkazy:

Žádné související odkazy nebyly nalezeny

Komentáře a názory uživatelů

Žádné komentáře nebyly nalezeny. Můžete být první :-)
Komentáře mohou přidávat pouze přihlášení uživatelé ( přihlásit se nyní )