V mnoha pramenech o československém opevnění se mluví o této zbrani. Uvádí se, že měla v některých případech nahradit poněkud dražší zbraň 4cm kanón vz.36 (zbraň "L1"), ale pro unifikaci výzbroje nebyl tento kanón zařazen do výzbroje. Toto rozhodnutí padlo dne 26. června 1938. V podnikovém archivu plzeňské škodovky se nachází dokument ze dne 21.12.1937, ve kterém se o této zbrani podrobněji hovoří. Mimo jiné zde jsou uvedeny odlišnosti oproti zbrani "L1".
"Zbraň L2 v objektu CE a 7,92mm těžký kulomet vz.35 (37) v objektu stálého opevnění, je stejné konstrukce a stejného provedení (až na vývrt hlavně kanónu, konstrukci třmenu vrchní lafety a pevných náměrových narážek) jako 4cm kanón vz.36. V objektu CE bude možno zamontovati do rámu střílny buď zbraň L2, nebo 4cm kanón vz.36. Zbraň L2 v objektu CE bude přejímána podle předpisu "Přejímání 4cm kanónu vz.36."
S 3cm protitankovým kanonem (zbraní L2) se počítalo především pro méně exponované pevnostní úseky, především zalesněné horské oblasti (Orlické hory, Krkonoše, Jeseníky). Celkem mělo být v prostoru Jeseníky - Krkonoše osazeno 54 zbraní L2.
Počty zbraní L2 plánované pro jednotlivá ŽSV:
ŽSV Staré Město pod Sněžníkem |
3 ks |
ŽSV Náchod |
24 ks |
ŽSV Trutnov |
14 ks |
ŽSV Liberec |
7 ks |
ŽSV Rokytnice v Orlických horách |
6 ks |
Celkem |
54 ks |
Takticko-technická data 3cm PT kanonu A10
Ráže |
3,72 cm |
Hmotnost střely pancéřového granátu |
0,850 kg |
Hmotnost střely nárazového granátu |
0,825 kg |
Hmotnost kartáče |
0,850 kg |
Počáteční rychlost pancéřového granátu |
cca 780 m/vt. |
Počáteční rychlost nárazového granátu |
cca 745 m/vt. |
Úsťová energie |
cca 26,36 mt |
Max. tlak v hlavni |
2.900 kg/cm2 |
Horizontální dostřel nárazového granátu při náměru +12° |
cca 6.000 m |
Váha hlavně se závěrem a poloautomatikou |
cca 204 kg |
Celková váha zbraně |
1.150 kg |
Váha rámu (střílny) |
1.700 kg |
Celková brzdící síla |
cca 720 kg |
Plánované rozmístění zbraní L2 v jednotlivých objektech
Objekt |
Umístění zbraně |
StM-S 39 |
L2 vlevo, L2 vpravo |
StM-S 46a |
L2 vlevo |
R-S 69 |
L2 vlevo |
R-S 70 |
L2 vlevo |
R-S 82 |
L2 vpravo |
R-S 87 |
L2 vpravo |
R-S 89 |
L2 vlevo |
R-S 90/I |
L2 vpravo |
N-S 2 |
L2 vpravo |
N-S 4 |
L2 vlevo |
N-S 6 |
L2 |
N-S 12b |
L2 vlevo |
N-S 13 |
L2 vpravo |
N-S 18 |
L2 vlevo |
N-S 19 |
L2 vlevo |
N-S 20 |
L2 vpravo |
N-S 26 |
L2 vlevo |
N-S 27 |
L2 vpravo |
N-S 34 |
L2 vpravo |
N-S 37 |
L2 vlevo |
N-S 45 |
L2 vpravo |
N-S 52a |
L2 vpravo |
N-S 59 |
L2 vlevo |
N-S 63 |
L2 vpravo |
N-S 67 |
L2 vpravo |
N-S 71 |
L2 vpravo |
N-S 77a |
L2 vlevo |
N-S 83 |
L2 vlevo |
N-S 87 |
L2 vpravo |
T-S 2 |
L2 vpravo |
T-S 4 |
L2 vpravo |
T-S 6 |
L2 vlevo |
T-S 23a |
L2 vpravo |
T-S 23b |
L2 vlevo |
T-S 25 |
L2 vlevo, L2 vpravo |
T-S 27 |
L2 vpravo |
T-S 29 |
L2 vpravo |
T-S 61 |
L2 vlevo |
T-S 63 |
L2 vlevo |
T-S 74 |
L2 vlevo |
T-S 80a |
L2 vpravo |
T-S 88 |
L2 vpravo |
T-S 89 |
L2 vlevo |
T-S 103 |
L2 vpravo |
T-S 104 |
L2 vpravo |
Li-G-S 2 |
L2 vlevo, L2 vpravo |
Li-G-S 6 |
L2 vlevo |
Li-H-S 1 |
L2 vpravo |
Li-H-S 3 |
L2 vlevo |
Li-H-S 6 |
L2 vlevo, L2 vpravo |
Použité prameny:
-
podnikový archív Škoda Plzeň (P. Holzknecht)
-
Projekt 37mm pevnostního kanónu - Ivo Vondrovský (HaV 2/1999)