Stavební
podúsek F2 Bohdašín pokrýval
východní část masívu Jestřebích hor. Úsek začínal v údolí Zbečníku, kde
navazoval na úsek E3 (dříve F1 Náchod-sever) a končil nad Odolovem,
kde sousedil s úsekem F3 Žaltman. Protože část objektů ve východní části
úseku (v lese Maternice) stála na protektorátním území, bylo v roce 1939
43 pevnůstek odstřeleno.
Název stavebního podúseku: |
F-2 BOHDAŠÍN |
Datum zadání stavby: |
prvních 44 objektů v září 1937 zbývajících
46 objektů 15. března 1938 |
Stavební firma: |
Ing. Ota HÁNYŠ, Rychnov nad Kněžnou |
Velitel VSD: |
škpt.pěch. František Laštovička |
Zadávací částka: |
4 283 000,– Kč |
Počet zadaných objektů: |
90 zadaných |
Počet postavených objektů: |
82 postavených, nepostaveno 5 objektů |
Pevnostní pásmo v prostoru mezi Zbečníkem
u Hronova a Odolovem, tedy v úseku F-2 Bohdašín, mělo být tvořeno linií
samostatných pěchotních srubů, včetně mohutné dělostřelecké tvrze Jírová
hora. Tato dělostřelecké tvrz s devíti objekty a podzemím měla být vybudována
až v letech 1939-40 ve svazích Zbečníkem. Lehké opevnění bylo budováno
až za pěchotními sruby, vzdálenost mezi oběma liniemi se lišila podle
povahy terénu v příslušných úsecích. V celé délce mělo být lehké opevnění
realizováno ve dvou sledech vzájemně od sebe vzdálených 50 až 250 m.
Od Zbečníku linie LO stoupala do svahu
západně od Jírové hory, kde měla zajišťovat obranu až do doby výstavby
stejnojmenné dělostřelecké tvrze. Později by kulometné palby řopíků byly
využívány k doplnění palebných přehrad z objektů těžkého opevnění. Objekty
prvního sledu byly postaveny na hřebenu táhnoucím se souběžně se silnicí
v Rokytníku směrem na severozápad. Druhý sled byl situován ve východní
části lesa Maternice na odvrácené straně od nepřítele, takže objekty
byly dobře ukryty před přímým ostřelováním. Severně od Skalákovy studánky
druhý sled přecházel na levou stranu cesty – objekty stály na protějších
svazích, nežli pevnůstky prvního sledu. Linie v Maternici přetínala celkem
tři úžlabiny. Většina objektů zde byla chráněna vrostlým lesním porostem.
Důležitá byla obrana silnice z Horního Kostelce do Stárkova s odbočkou
do Rokytníku (uzávěr Chlívce), kterou bylo možné pokrýt palbou z několika
pevnůstek v obou sledech. Od Maternice směrem na západ procházela linie
LO po hřebenu táhnoucímu se jižně a jihovýchodně nad obcí Chlívce, kde
pak volně přecházela v obranné postavení východní části Jestřebích hor.
Pevnůstky byly kryty masívem Švédského vrchu (k. 660), dále pak vzrostlým
lesem, kterým byly hřebeny Jestřebích hor porostlé. V prostoru Odolova
vytvářelo lehké opevnění společně s několika pěchotními sruby uzávěr
důležité komunikace vedoucí z Jívky do Rtyně (uzávěr Odolov). Tato silnice
byla jediným kvalitním přechodem přes hřeben Jestřebích hor.
Při prohlídce objektů v terénu lze doporučit
především návštěvu dvou zachovalých objektů typu C (druhosledové objekty číslo 233 a 240) a také stavenišť pěti nepostavených objektů ve druhém sledu (objekty 241 až 245).