Ženijní skupinové velitelství V bylo zřízeno výnosem Ministerstva národní obrany 3. června 1936 se sídlem v Náchodě. Kanceláře velitelství a ubikace mužstva byly zřízeny ve druhém poschodí bývalé školy poblíž dnešního Karlova náměstí v Náchodě, garáže pro automobily byly pronajaty v obecním pivovaru. Velitelem byl ustanoven mjr. žen Ing. Bohumil Bláha.
Do působnosti náchodského velitelství spadala výstavba těžkého opevnění v 42 km dlouhém úseku mezi Komářím vrchem v Orlických horách a obcí Chlívce západně od Hronova. Protože se jednalo o velmi rozsáhlou oblast, došlo 16. dubna 1937 k oddělení východní části úseku (objekty N-S 1 až 42 na hřebenech v západní části Orlických hor), která byla předána do působnosti dočasně vytvořeného ŽSV VIII se sídlem v Deštném v Orlických horách. Po dokončení přípravy k výstavbě těchto objektů byla činnost ŽSV VIII 15. května 1938 ukončena.
K nově vytvořenému ŽSV VIII byl převelen také Ing. Bláha, který byl mezitím povýšen na podplukovníka, a na místo velitele ŽSV V nastoupil 3. května 1937 pplk. žen. ing. Jan Rambousek. V roce 1938 měl k dispozici 28 důstojníků a 40 civilních zaměstnanců a mužstvo tvořené vojáky prezenční služby. Činnost ŽSV V v Náchodě byla ukončena v říjnu 1938.
Přehled stavebních podúseku v působnosti ŽSV V Náchod:
Číslo |
Název |
Firma |
Datum zadání |
Zadávací částka |
Objekty |
Zadná-no |
Posta-veno |
Roze-stavěno |
1 |
Zbečník |
Ing. Josef Filip, Praha |
18.5.1937 |
10 037 495,50 |
T-S 1a až 7, 19, 20 |
9 |
9 |
- |
2 |
Babí |
LANNA, a.s., Praha |
18.5.1937 |
10 058503,25 |
N-S 84, 86 až 93b |
10 |
10 |
- |
3 |
Polsko |
Ing. Rudolf Frič, Bratislava |
18.5.1937 |
10 893 987,95 |
N-S 70a až 71,
78 až 83, 85 |
10 |
10 |
- |
4 |
Dobrošov |
Dr. Kapsa & Müller, Praha |
29.7.1937 |
33 557 057,80 |
N-S 72 až 77a |
7 |
3 |
3 |
5 |
Skutina |
Dr. Karel Skorkovský, Praha |
18.11.1937 |
31 843 990,40 |
N-S 49 až 52a |
5 |
2 |
3 |
6 |
Borová |
Ing. Václav Střebský |
17.3.1938 |
12 469 606,79 |
N-S 60 až 69 |
11 |
6 |
5 |
7 |
Sedloňov |
Dr. Karel Skorkovký, Praha |
17.3.1938 |
14 082 806,34 |
N-S 43 až 47,
53 až 59 |
12 |
6 |
6 |
V následujících letech by ještě byla zadána stavba dalších pěchotních srubů mezi Komářím vrchem a Sedloňovem. V roce 1939 by byla pravděpodobě zadána stavba objektů N-S 21 až 42, v následujícím roce pak ještě objekty N-S 1 a ž 20.
V průběhu roku 1939 se ještě počítalo se zahájením stavby největší tvrze náchodského úseku, Jírové hory nad Hronovem.