Zapomenuté pomníky odhodlání a zrady
V pohraničních oblastech kolem celé republiky často najdeme
přírodou více či méně zamaskované železobetonové objekty v různém stavu
zachovalosti. Jedná se o součásti mohutného pevnostního systému budovaného
od roku 1935 na obranu demokratické Československé republiky proti nacistickému
Německu. Ve 30. letech, kdy dochází k výraznému zdokonalení vojenské
techniky (především tanků a letadel), přestávají být přírodní překážky
nepřekonatelnými. Proto bylo nejodolnější opevnění vybudováno podél severní
hranice ČSR, aby zabránilo případnému roztržení republiky po předpokládaném
útoku německé armády ze severu..
Stranou zájmu vojenských opevňovacích odborníků nezůstal
ani masív Jestřebích hor. Již roku 1935 bylo započato s terénními průzkumy
za účasti důstojníků generálního štábu, v pozdějších letech byly vytyčovány
jednotlivé objekty a připravovala se jejich výstavba. Opevnění mělo tvořit
souvislou linii táhnoucí se od Zbečníka po hřebenech Jestřebích hor směrem
k Trutnovu. Kromě těžkých objektů, kterých bylo mezi Chlívcemi a Odolovem
navrženo celkem 10, měly hranice zajišťovat i dvě linie lehkých objektů
vz. 37.
Prostor, který nás zajímá, tedy mezi Chlívcemi na východě
a Odolovem na západě, byl ve vojenské terminologii označován jako 4.
stavební podúsek Odolov. Jeho výstavbu, stejně jako v případě celého
trutnovského úseku (Chlívce - Krkonoše), řídilo Ženijní skupinové velitelství
VI se sídlem v Trutnově, podléhající přímo Ředitelství opevňovacích prací
v Praze.
Objekty, jež byly projektovány nad Chlívcemi, měly zabránit
případnému nepřátelskému pokusu o průlom ve směru na Červený Kostelec,
sruby západně od Švédského vrchu byly ukryty v lesích, kde se počítalo
spíše s nasazením pěchoty. Důležitá byla obrana Odolova, kterým procházela
silnice z Jívky do Rtyně. Bylo to jediné místo, kde byl možný postup
těžké techniky přes Jestřebí hory. Z těchto předpokladů vycházel původní
záměr zadat pouze výstavbu odolovského uzávěru v počtu tří objektů (T-S
26 až T-S 28). Protože náklady na výstavbu pouhých tří objektů v odlehlém
prostoru by byly příliš neekonomické, rozhodlo Ministerstvo národní obrany
zadat celkem 9 pěchotních srubů, vojensky označovaných jako T-S 21 až
T-S 28. Desátý objekt (T-S 21a) nakonec zadán nebyl.
Protože Jestřebí hory nepatřily k nejohroženějším úsekům
hranice, byl konkurs na výstavbu vypsán až na začátku roku 1938. Z něho
vyšla vítězně stavební firma Ing. Rudolf FRIČ z Bratislavy. Výstavba
4. podúseku byla zadána výnosem MNO ze dne 26. února 1938 za částku 11
033 842,95 Kč (v měně 1. republiky !), všechny stavební práce byla firma
povinna dokončit již za 200 pracovních dnů. Celková cena hrubé stavby
jednoho pěchotního srubu čtvrtého stavebního podúseku v závislosti na
velikosti a umístění vycházela v průměru na 1 225 982,- Kč.
Výstavba opevnění začala výkupem pozemků Vojenskou správou,
stavbou příjezdové komunikace a oplocením staveniště. Na něm bylo třeba
vykácet stromy, navést stavební materiál, zřídit přívod vody a elektrické
energie, postavit dřevěné sklady a kanceláře. Stavební materiál byl dopravován
po železnici do stanic v Červeném Kostelci a Malých Svatoňovicích (denně
se vykládalo okolo 15 vagonů). Vlastní stavba začala hloubením výkopu
a vrtáním studny. Propočet předpokládat ručně vyvézt ze všech výkopů
42 293 m3 zeminy. Následovala betonáž základové skořápky, zhotovení izolací,
naohýbání a svázání armatury, která byla obklopena bedněním. Pak se teprve
mohlo přistoupit k nejdůležitější operaci - betonáži, která musela probíhat
nepřetržitě ve dne v noci.
Jako první byl vybetonován objekt T-S 28, od něho pokračovala
betonáž směrem na východ. Do konce září 1938 se podařilo vybetonovat
celkem 5 objektů (betonáž jednoho objektu trvala 4 až 6 dnů), zbývající
čtyři měly následovat v průběhu října a listopadu. Přes obtížné podmínky
odvedla firma velmi kvalitní práci - na základě zkoušek vzorků betonu
byla prokázána velmi vysoká pevnost betonu. Po betonáži a vyzrání betonu
(cca 28 dní) pokračovaly stavební práce především uvnitř objektů. Část
stavebních prací se již nepodařilo dokončit, případně vůbec zahájit,
objekty také postrádaly vzduchotechniku, elektrické i vodovodní rozvody.
Stejně tak tomu bylo i s nejdůležitějšími součástmi všech
pevnostních staveb - se zbraněmi. Pro představu zde uveďme, že do deseti
pěchotních srubů mělo být namontováno celkem 10 protitankových kanonů
ráže 47 mm spřažených s těžkým kulometem vz. 37 (označovaných jako zbraň
L1), 14 těžkých kulometných dvojčat vz. 37 ráže 7,92 mm (označovaných
jako zbraň M), 2 minomety vz. 38 ráže 90 mm, přes 50 převážně lehkých
kulometů vz. 26 ráže 7,92 mm. Převládala kulometná výzbroj, protože objekty
byly ukryty v lesích, které tvořily spolehlivou protitankovou překážku.
V muničních skladištích objektů mělo být vyskladněno 16,5 tisíce dělostřeleckých
granátů, 2,5 tisíce dělostřeleckých min, 1,5 miliónu kulometného střeliva,
stovky ručních granátů a osvětlovacích raket.
Lepší situace nebyla ani v případě osazování ocelolitinových
pancéřových zvonů - ze 17 plánovaných nebyl dodán ani jediný, zahájena
nebyla ani výstavba protitankových a protipěchotních překážek, které
se měly táhnout podél celé linie opevnění. Bylo pouze započato s kácením
10 - 20 m širokých palebných průseků.
Pro boj v opevnění byly od roku 1937 cvičeny zvláštní
jednotky - hraničářské pluky. V našem úseku měl působit I. prapor 17.
hraničářského pluku. Protože opevnění nebylo ještě zdaleka hotové, byl
místo něho dne 15. září 1938 prozatímně zřízen strážní prapor č. VIII
v Červeném Kostelci. Osádka pěchotního srubu se měla skládat z 20 až
40 mužů, kterým zpravidla velel důstojník v hodnosti poručíka. Obrana
Jestřebích hor v osudném září 1938 spočívala především na již téměř dobudovaném
lehkém opevnění.
Zrada západních spojenců a Mnichovský diktát znamenaly
odstoupení větší části Jestřebích hor Německu a zahájení horečnaté evakuace
strojního zařízení a stavebního materiálu. Co se nestihlo odvézt do bezpečí,
bylo zničeno. Bylo krutým paradoxem, že obrovská námaha, vynakládaná
stovkami lidí po několi měsíců, byla zmařena během několika hodin. Nebylo
divu, že v očích těch, kteří museli bez boje opustit opevnění, byly často
vidět slzy ...
Po obsazení pohraničí se Němci snažili objekty opevnění
všemožně využít. Byly vytrženy některé ocelové střílny, značná část objektů
posloužila pro zkoušky německých dělostřeleckých zbraní. Stopy po této
neblahé činnosti jsou na objektech patrné dodnes.
Za více než půl století od přerušení stavby pohltil staveniště
i objekty les, takže některé z nich je dnes již dost obtížné najít. Přesto
však stojí za prohlídku. Podívejme se proto alespoň zběžně na jednotlivé
objekty těžkého opevnění.
Pevnostní výstavba z období I. republiky nebyla po řadu
let připomínána, a proto téměř upadla v zapomnění. Přesto se však jedná
o velkolepé dílo, které vyjadřuje obrovské nadšení našich dědů a otců
bránit svou vlast před agresí ze strany nacistického Německa. Až se budete
toulat po lesích Jestřebích hor, vzpomeňte si na dobu, kdy zde vládl
čilý pracovní ruch, který byl přímým následkem neskonalé touhy našich
předků po svobodě a samostatnosti.
První čtyři zadané objekty (T-S 21, 22, 23a, 23b) se nepodařilo
vybetonovat a zbyly z nich více či méně patrné stopy po výkopech. Nejzachovalejší
výkopy jsou v místě objektů T-S 23a a T-S 23b asi 100 m severovýchodně
od kóty 660 Švédský vrch. Oba objekty měly být jednostranné (hlavní palba
pouze na jednu stranu) a vzájemně se měly doplňovat. Další objekt, T-S
24, je těsné po dokončení betonáže a je dobře zachovalý. Z jeho dvou
bočních kasemat mělo působit po jednom kulometném dvojčeti (zbraň M),
ve dvou zvonech měly být kulomety lehké. Objekt, dnes zcela zarostlý
v lese, se nachází asi 200 m severozápadně od Švédského vrchu. Následující
objekt, poškozený zkušebním ostřelováním a výbuchy náloží, najdeme na
zelené turistické značce mezi Švédským vrchem a Odolovem. Kromě kulometů
měl být srub vyzbrojen i dvěma protitankovými kanóny (zbraň L1). Vlastní
uzávěr komunikace napříč Jestřebími horami u Odolova tvořily tři pěchotní
sruby. První z nich T-S 26 na hraně svahu nad silnicí má již dokončené
vnější omítky a některé vnitřní práce. Silnici měl ostřelovat ze své
jediné zbraně L1, stejně jako následující objekt T-S 27, který je v podstatě
zrcadlově obrácenou kopií srubu T-S 26. Všechny tyto objekty byly postaveny
v tzv. I. stupni odolnosti, což představuje sílu stropu 150 cm a sílu
čelní stěny 175 cm železobetonu. Tyto objekty měly odolávat dělostřeleckým
granátům ráže 210 mm. Poslední objekt tohoto podúseku - srub T-S 28 zajímavé
konstrukce byl již koncipován pro lesní terén - tedy bez zbraní L1 a
se zeslabenými týlovými stěnami (odolnost 2, odolnost proti dělostřeleckým
granátům do ráže 180 mm).
Zajímavá je i prohlídka objektů lehkého opevnění, které
probíhá ve dvou liniích za opevněním těžkým.
Závěrem bychom chtěli čtenáře upozornit, že vstup do objektů
je přísně zakázán, protože v neosvětlených a poškozených vnitřních prostorech
hrozí nebezpečí úrazu. Zájemcům o podrobnější informace proto doporučujeme
návštěvu některého z pevnostních muzeí. V nejbližším okolí to jsou dělostřelecké
tvrze Stachelberg (Babí) u Trutnova, Dobrošov u Náchoda a rekonstruovaný
pěchotní srub N-S 82 Březinka nad Bělovsí u Náchoda.
Prameny a literatura
Vojenský historický archiv Praha
Vlastní průzkum v terénu v letech 1985-95
Ráboň, M., Svoboda, T. a kol.: Československá zeď, Dvůr Králové 1993
Tento článek byl uveřejněn ve vlastivědném sborníku Rodným krajem číslo 13 v roce 1996.