Otočná a výsuvná dělostřelecká věž RO

Zařazeno do složky Pancéřové prvky

Dělová otočná a výsuvná věž RO byla vyvíjena ve Škodových závodech v Plzeni od roku 1935 pod kódovým označením F3V (E5V). Tento mohutný zbraňový komplet byl nejmohutnějším pancéřovým prvkem našeho opevnění. Měl být osazován výhradně do objektů dělostřeleckých tvrzí.

Věž měla být vyzbrojena dvojicí 10cm houfnic vz.38 (původně se uvažovalo i o 8cm kanonech E5) s dostřelem 11.950 m a kadencí 15 až 20 ran/min. Elektrický pohon (v nouzi i ruční) měl zajistit otáčení věže o 360° a vysunování o 70 cm. Celý komplet dělové věže měl dosahovat úctyhodné hmotnosti 420 tun - jednalo se o hmotnost věže, předpancéře, protizávaží a dalšího nezbytného vybavení.

Do konce září 1938 se nepodařilo dokončit výrobu ani jednoho z prototypů. První dva kusy se sice nacházely ve značném stupni rozpracovanosti, ale dokončeny byly až za okupace. Jeden z těchto dokončených prototypů přežil v ženijním skladu v Pardubicích válku, ale v první polovině 60. let byl sešrotován.

 

Stav rozpracovanosti objektu RO ke dni 12. října 1938 ve Škodových závodech v Plzni.

K tomuto datu byly ve Škodových závodech dle zakázky od armády rozpracovány celkem 4 kusy objektu RO. Stav rozpracovanosti jednotlivých kusů uvádí tabulka.

Součást věže Věž č.1 Věž č.2 Věž č.3 Věž č.4
Předpancíř (4× 1/4) odlito 100% odlito 100% (1 ks) odlito 25% (1ks) odlito 25% (1ks)
opracováno 90% oprac. 75% (3 ks)
Kroužek pod věž opracováno 75% odlit 100% nezahájeno nezahájeno
Kopule opracováno 95% opracováno 75% nezahájeno nezahájeno
Svařovaná konstrukce 100% 90% nezahájeno nezahájeno
Vedení věže opracováno 100% opracováno 80% opracováno 50% opracováno 10%
Závaží 100% 95% nezahájeno nezahájeno
Kruh pod závaží 100% 85% nezahájeno nezahájeno
Segment pod otočnou plošinu 80% 50% nezahájeno nezahájeno
Kulová dráha 95% 90% nezahájeno nezahájeno
Výtahy ve stadiu zkoušek montáž hotova nezahájeno nezahájeno
Kolébka 90% odlita 100% nezahájeno nezahájeno
Hlavně 1 ks 100% 70% nezahájeno nezahájeno
3 ks 80%

 

Komise zjišťující stav objednaných věcí ve Škodových závodech rozhodla, že věže číslo 1 a 2 budou dohotoveny. Kromě vlastních věží byly hotovy také 2 montážní jámy.

 

Vytvořeno dne 15.12.2008 22:16:34  |  Aktualizováno dne 15.12.2008 22:16:34

Související odkazy:

Žádné související odkazy nebyly nalezeny

Komentáře a názory uživatelů

Žádné komentáře nebyly nalezeny. Můžete být první :-)
Komentáře mohou přidávat pouze přihlášení uživatelé ( přihlásit se nyní )